I måndags slutade plötsligt webbhotellföretaget FS Datas e-posttjänster att fungera. Problemet har bestått hela veckan, även om FS Datas vd hävdade att problemet skulle vara löst under torsdagen.
– Deras tjänst ligger nere ofta, säger en missnöjd företagskund till FS Data.
Problemen har ställt till det rejält för FS Datas kunder, vilka är tiotusentals till antalet, som inte kunnat använda sin e-post – något som är fundamentalt för de flesta företag. Sedan i måndags har det stått att läsa på FS Datas hemsida under driftstörningar hur de jobbar med problemet. Till Computer Sweden sade företagets vd Fredrik Björklund igår, torsdag den 3 december, att:
– Det är vårt SAN (storage area network), där vår Exchange-lösning ligger som har kraschat, säger han och konstaterar att det minst sagt varit hektiska dagar.
Teckna din prenumeration på Aktuell Säkerhet här
– Vi har driftsatt en helt ny miljö på tre-fyra dagar. Vi har fått sätta upp helt ny hårdvara, där vi gått över till Exchange 2019 istället för Exchange 2013. Vi har jobbat dygnet runt sedan i måndags morse, och har precis fått upp allt igen.
Han tillade att han då trodde att alla kunder skulle vara igång med sin e-post igen under torsdagskvällen, något som inte blev fallet.
En småföretagare i Skåne som är en av FS Datas kunder berättar för Aktuell Säkerhet att han är långt ifrån nöjd.
– Vi är extremt beroende av vår e-post så detta ställer till problem för oss. Jag är skitstressad över vad som eventuellt ligger och väntar på mig i inkorgen. En vecka under högsäsong innebär hundratals mail, säger han.
– Jag har varit kund hos FS Data sedan 2001 och det företaget har bara blivit sämre med tiden. Till att börja med har de en fruktansvärt otrevlig kundtjänst. Vidare sätter de i system att skicka fakturor direkt till inkasso, det vill säga inte ut till mig som kund först, även om de påstår att de har gjort det. Detta har hänt mig sammanlagt fyra gånger.
– Deras tjänst ligger nere ofta och är tekniskt eftersatt. Dessutom har gränssnittet sett likadant ut i tolv år. Gällande den server som kraschat nu – Exchange 2013 – så är den gammal. De ringde upp mig för en tid sedan och frågade om jag ville uppgradera till nyare och bättre server, men då skulle de ha betalt. Summa summarum är att inget hos dem funkar, men det är aldrig deras fel.
FS Data vd Fredrik Björklund kommenterar följande gällande den aktuella kraschen:
– Vi har full förståelse och skulle självklart önskat att detta aldrig inträffat. Nu har det tyvärr hänt och vi har jobbat dygnet runt sedan det hände. Vi har satt upp en helt ny Exchange-miljö på mindre än en vecka och imorse fick vi till slut upp alla kunders e-postkonton – våra kunder kan nu börja komma åt sin e-post igen.
Gällande uttalanden om att FS Datas kundtjänst svarar Fredrik Björklund att han förstås tycker det är tråkigt att kunden upplever den som otrevlig och att man snarare strävar efter att ha, samt ligger på höga KPI-siffror. Och att bolaget missköter sin fakturahantering avfärdar han som ren osanning.
Slutligen kommenterar han gränssnittet samt flytten till en nyare server:
– Det stämmer bra att det gamla gränssnittet ser likadant ut efter tolv år, men vi lanserade en helt ny kontrollpanel i mitten av 2018 som alla kunder som vill har fått hjälp att flytta över till. På så vis har vi ett alternativ till det gamla om kunder inte vill vara kvar i det. Vi tog inte betalt för själva flytten, utan vad vi gjorde var att ge kunden alternativ, om kunden ville att vi gjorde flytten helt utan kostnad behövde dom binda sig i 24 månader, det vill säga att dom får en faktura på 24 månader (Dessutom med 10 procent rabatt) på sin vanliga årskostnad. De kunder som inte ville ha detta fick själv möjlighet att sätta upp ett konto och flytta över sin data till den nya kontrollpanelen.
– Det är möjligt att de inte ser det som att ta betalt. Men för mig så är att binda upp någon i 24 månader samt att ta betalt i förskott för något som jag känner är en ren hygiennivå väldigt oseriöst, konstaterar avslutningsvis den företagskund till FS Data som Aktuell Säkerhet pratat med.